August/2/2005 The World with Only Northern Hemisphere
2005年8月2日 北半球のみの地球

Today's newspaper introduced an interesting column. I'd like to write about this one today.

The topic of the column was the decline in achievement at school.
How many countries, do you think, are taught in world geography at school currently in Japan? 10? The answer is only 3 countries.
First one is USA, the most important country for Japan. Second is one of European countries, which are the second economic power area following USA. The last one is one from same area, Asia.

Besides, one more thing was written there. Only half of university and high school students can answer the location of Iraq. The insistence of the writer against this result was funny. He insisted that half of the students could answer the question even though they were not taught at school, not "only" half. I strongly agree this.

What I thought about this was followings;
In near future, only northern hemisphere might be taught at school in Japan excluding Africa, South America, and Oceania. And in far future, there might be only two countries on the earth, Japan and USA.

It was the beginning of August that I imagined such a world.

LastNext


本日の新聞の夕刊に、興味深いコラムが載っていました。今回はこのコラムについて書いてみたいと思います。

コラムの内容は学力低下についてでした。
現在、中学校の世界地理では、何カ国を教えていると思いますか?10数カ国?答えはたった3カ国だそうです。
まず日本にとってなくてはならないアメリカ、そしてアメリカに次ぐ経済地域であるヨーロッパから1カ国。最後に同じアジアから1カ国、の計3カ国です。

更にコラムには次のように書かれていました。大学生・高校生にイラクの位置を聞くと、答えられるのはわずか半数。
この結果に対する記者の言い分が面白い。「半数しか答えられない」ではなく、教えられてもいないのに、「半数の学生が答えた!」ということです。確かにその通りだと思いました。

さて、この事実を受けて思ったのは、近い将来、アフリカ大陸や南米大陸、オセアニア諸島といった地域が教えられなくなり、日本の学校教育における世界というのは北半球のみの地球になってしまうのではないか?ということ。
そして遠い将来、地球は日本とアメリカだけの世界になってしまうのではないか?ということ。

そんな世界を思い描いてしまった八月の始めでした。

LastNext

TOP